HelloZdrowie

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

Stres działa jak śmieciowe jedzenie Istock.com

Stres działa na mikroflorę jelit podobnie jak niezdrowe jedzenie. To jeden z tych newsów, który pokazuje, jak ważne jest holistyczne, a nie wybiórcze podejście do zdrowia.

„Wszelka choroba zaczyna się w trzewiach”?

Jeśli chcemy, by w naszym ciele żył zdrowy duch, to na pewno trzeba dobrze się odżywiać, uprawiać sport, a wieczorami nie podjadać nałogowo chipsów, zaś w weekendy nie serwować sobie regularnie nadmiaru drinków. Te zasady znamy wszyscy. Ale ogromne znaczenie ma również nasza umiejętność radzenia sobie z napięciem psychicznym, bo, jak właśnie dowodzą uczeni, stres działa na nasz organizm niczym… śmieciowe jedzenie!

Jak mawiał Hipokrates, wszelka choroba zaczyna się w trzewiach – i w przypadku stresu decydujące znaczenie może mieć to, co stres robi z florą bakteryjną przewodu trawiennego. A ta marnieje pod jego wpływem, podobnie jak przy niewybrednej diecie. I oto prof. Laura Bridgewater i jej współpracownicy z Uniwersytetu Jiao Tong w Szanghaju przez kilkanaście tygodni badali pod tym względem naszych braci mniejszych. Pomijając już szczegóły samego doświadczenia, okazało się, że stres u myszy powodował podobne zmiany bakteryjne w jelitach jak wysokotłuszczowa dieta. Zwłaszcza u samic.

„W społeczeństwie obserwuje się u kobiet wyższy odsetek występowania depresji i lęku – zaburzeń związanych ze stresem. Nasze badanie sugeruje, że źródłem tej rozbieżności międzypłciowej mogą być różne sposoby, w jakie mikrobiom jelitowy reaguje na stres” – uważa prof. Bridgewater.

Dlaczego mikroflora jelit jest ważna?

W skład mikroflory jelit wchodzi nawet 1000 gatunków bakterii żyjących z nami w korzystnej symbiozie. Wystarczy pomyśleć o działaniach ubocznych antybiotyków, które, jak wiadomo, eliminują nie tylko chorobotwórcze, ale i pożyteczne bakterie. Łatwiej ulegamy wówczas zakażeniom grzybiczym, może pojawić się biegunka, mamy słabszą odporność.

Wiemy również, że bakterie Lactobacillus i Bifidobacterium zwiększają aktywność neuroprzekaźnika GABA – jego niedobór powoduje gorsze samopoczucie, lęki i nawet depresję. Niektóre badania dowodzą, że ludzie otyli mają zaburzoną mikroflorę jelit, a przeszczepienie im tej zdrowej powoduje chudnięcie.

Nasi jelitowi przyjaciele odgrywają też ważną rolę w pobudzaniu odporności. To tylko część powodów, dla których dbanie o mikromieszkańców organizmu powinno być priorytetem. A odpoczynek i radzenie sobie ze stresem odgrywają w tym zadaniu kluczową rolę. Wiemy, co robić, pytanie: jak? To może pomóc: 14 skutecznych sposobów na stres. Do dzieła!

Zobacz także

Zainteresują cię również:

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Nie tylko pielęgnacja ma znaczenie dla skóry! Poznaj żywność, która pomoże ją oczyścić

Czego nie jeść w trakcie miesiączki, by nie nasilać bólu brzucha? Wyjaśniają dietetyczki

Jedzenie, które leczy. Sprawdź, czego nie wiesz o żywności funkcjonalnej

Zdrowsze grzechy żywieniowe. Jak wybrać najzdrowsze chipsy?

Szybkie diety oczyszczające przed Sylwestrem. Dietetyczka wyjaśnia, czy któraś z nich naprawdę działa

Co zrobić z resztkami po świętach? Znana blogerka zdradza sprawdzone patenty

Zdrowsze grzechy żywieniowe. Jak wybrać najzdrowszą wersję czekolady?

10 patentów na zdrowe święta. Wypróbuj i zapomnij o dodatkowych kilogramach!

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Melisa – herbata tylko na uspokojenie? Jakie jeszcze właściwości i zastosowanie wykazuje roślina?

Jadalne prezenty. Pyszne propozycje do wyboru

Marilyn Monroe nie przepadała za ćwiczeniami, choć miała słabość do ciężarków, a wieczorem szła na lody z dużą ilością bitej śmietany. Jak wyglądała jej dieta i trening?

„Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym”

Odchudzanie – na co dajesz się nabrać?

Urozmaicaj i próbuj, czyli wegetariański tuning dnia

10 prostych sposobów, by jeść lepiej

Kontempluj każdy kęs! Jaki ma związek jedzenie z medytacją?

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Dodatki E to sama chemia? Dietetyczka wyjaśnia, jak jest naprawdę

Dieta Cambridge – program odchudzania oparty na gotowych produktach

Slow food – co to jest? Jak wdrożyć je w życie? Porady

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

5 dobrych konserwantów. Ich nie musisz unikać