Przejdź do treści

Sałatka z botwinki z wegeklopsikami

Sałatka z botwinki z wegeklopsikami
Zdjęcie: Asia Bartnik | Fotografia Coolinarna
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Botwinka jest jak aktor jednej roli. Wszyscy odruchowo robimy z niej chłodnik. Tymczasem młody burak nadaje się do bardzo wielu dań. Żeby wykorzystać ją w całości, przygotowałam dla was sałatkę z jej pięknych liści, a korzenie zamieniłam w smakowite wegeklopsiki.

Botwinka to najlepszy przyjaciel osób dbających o figurę, ponieważ jest wyjątkowo małokaloryczna – 100 g to tylko 19 kcal w wersji surowej i 27 kcal w wersji gotowanej. Jest też źródłem witaminy C i witamin z grupy A i B. Dobrze wpływa na cerę i włosy, ponieważ zawiera biotynę. Posiada również właściwości odtruwające i odkwaszające.

Botwinkę można wykorzystać w całości i niekoniecznie gotować. Jej liście zawierają kwas szczawiowy, który ogranicza przyswajanie wapnia, pamiętajmy więc, by połączyć ją z takimi produktami jak sery czy jogurty, które są bogate w ten pierwiastek. Z kefirem lub maślanką jest świetnym składnikiem pełnego antyoksydantów koktajlu.

Oprócz licznych właściwości zdrowotnych botwinka to po prostu piękne, kolorowe warzywo, które aż prosi się, by eksperymentować z nim w kuchni. Zależało mi na wykorzystaniu jej w całości  i pokazaniu, jak można zrobić z niej danie pożywne, a jednocześnie zdrowe. Stąd pomysł na sałatkę!

Sałatka z botwinki z wegeklopsikami

Zdjęcie: Asia Bartnik | Fotografia Coolinarna

Składniki na wegeklopsiki (10-12 sztuk): na 3-4 porcje

– pęczek botwinki (5-6 roślin) – korzenie i łodygi
– 1 mała czerwona cebula
– 2 ząbki czosnku
– czubata łyżeczka mieszanki garam masala
– ½ łyżeczki imbiru
– 12 orzechów nerkowca
– garść świeżej kolendry
– ½ szklanki nasion słonecznika
– ½ szklanki oleju
– 2 łyżki mąki
– sól I pieprz
– sok z ½ cytryny

sałatka (3-4 porcje):

– liście z pęczka botwinki
– pęczek rzodkiewek
– 100 g szpinaku
– ser feta

dressing:

– pół szklanki jogurtu
– 8 listków świeżej mięty
– 1 łyżeczka octu balsamicznego
– sól i pieprz

Oddziel liście botwinki od łodygi z korzeniami. Odłóż liście na później. Dolną część botwinki z łodygą pokrój w malakserze lub zetrzyj na tarce o drobnych oczkach. Dodaj drobno posiekaną cebulę, czosnek i orzechy nerkowca. Przełóż wszystko do miski. Dodaj pozostałe składniki. Dokładnie wymieszaj. Ma powstać zwarta masa. Uformuj klopsiki. Rozłóż je na blasze i papierze do pieczenia. Piecz po 10-15 minut po obu stronach do zrumienienia w 200 stopniach.

Pokrój liście botwinki na 4 części. Ułóż je na talerzach ze szpinakiem. Pokrój rzodkiewki (część w plasterki, część w ćwiartki). Ułóż na talerzu razem z pokruszonym serem feta. Dołóż klopsiki w całości lub porwane na mniejsze kawałki.

Osobno podaj dressing, czyli jogurt z miętą i octem balsamicznym, doprawiony solą i pieprzem.

 

Asia Bartnik – Fotograficzne hobby zamieniła w pracę. Zajmuje się fotografią rodzinną i kulinarną. Wiedzą i doświadczeniem o tej ostatniej dzieli się na swoim blogu Fotografia Coolinarna. Kolekcjonuje książki kucharskie. Uwielbia mieszać risotto, rozmawiać z przyjaciółmi i spacerować po lesie.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Muffiny

Muffiny gryczane z ricottą i czekoladą. Idealne dla osób z nietolerancją glutenu

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

Śliwki pod orzechową kruszonką, czekoladowe mleko z orzechów laskowych, makaron z orzechowym sosem. Jesień po prostu smakuje orzechami!

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe! / mat. pras.

Znudziły ci się kanapki jedzone w pracy? Przedstawiamy przepisy na spring rollsy z pieczonym łososiem, muffinki na słono oraz placuszki cukiniowe!

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą – pyszny patent na lepszą odporność

Kasztany

Kasztany pod zdrową kruszonką. Ten przepis wyjdzie każdemu!

Omlet fit – przepis na zdrowy omlet z bananem

Ryżowe sakiewki z pieczonym burakiem

Upiecz buraka i zamknij go w ryżowych sakiewkach – poznaj ten niebanalny przepis

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera! Najwyższa pora, żeby odczarować to niedoceniane warzywo

Galette

Razowe galette z gruszkami. Pyszne i zdrowe jesienne ciasto

Tarta z jesiennymi owocami

Przepis na tartę z jesiennymi owocami – rozkosz dla podniebienia!

Kiszony kalafior

Kiszony kalafior – przepis, wartości odżywcze. Jest zdrowy?

Śniadanie na ciepło. Trzy proste przepisy na niedzielny poranek!

Brownie z batatów

Brownie z batatów. Przepis na zdrowe czekoladowe brownie

Dynia – pomarańczowa alternatywa dla smutnej jesiennej aury. Zobacz, jakie przepisy poleca Kasia Bem

Topinambur – przepis na danie ze słonecznika bulwiastego

tofu

Tofu wcale nie musi być nudne. Podkręcamy kultowy ser!

Bruschetta z figami

Bruschetta z figami. Smakuje obłędnie, a jest zaskakująco prosta w wykonaniu!

Mizuna (sałata japońska) – przepisy, właściwości, uprawa musztardowca w ogródku i na balkonie

×