HelloZdrowie

Fruktoza – i jesz więcej! Wyjaśniamy, jaki ma wpływ na organizm

Fruktoza - i jesz więcej Rawpixel.com

Fruktoza, choć kojarzy nam się zdrowo, bo z owocami, w rzeczywistości jest odpowiedzialna w dużej mierze za epidemię otyłości na świecie. Kolejne badania odkrywają jej ciemne strony.

 

Fruktoza to samo zdrowie?

Słodzone napoje omijam szerokim łukiem – większość z nich zawiera syrop wysokofruktozowy, który sprzyja cukrzycy, chorobom serca i nowotworom. Mówi się o tym coraz więcej. Ostatnio w piśmie PNAS ukazała się praca z dowodami, że fruktoza zwiększa apetyt na kaloryczne jedzenie. Im więcej jej pochłaniamy, tym więcej pragniemy. Nie brzmi groźnie?

Badanie przeprowadzone na 24 zdrowych ochotnikach. Uczestnicy podzieleni na dwie grupy otrzymują płyn o smaku wiśni słodzony glukozą albo fruktozą, z tym że nie wiedzą, jaki cukier zawiera ich napój. Krótko po tym mają ocenić swój poziom głodu. Następnie podczas oglądania różnych zdjęć, w tym ciastek, pizzy i słodyczy, naukowcy skanują ich mózgi przy pomocy rezonansu magnetycznego. Po kilku dniach eksperyment jest powtarzany, jednak każdy z badanych otrzymuje napój słodzony innym cukrem niż za pierwszym razem.

Okazuje się, że po wypiciu napoju z fruktozą uczestnicy mają większą aktywność obszarów mózgu wchodzących w tzw. układ nagrody podczas oglądania zdjęć kalorycznego jedzenia! To oznacza, że odczuwają większe pragnienie i chęć zaspokojenia głodu, co w eksperymencie potwierdzili w swoich ocenach.

Co zaleca WHO?

Mimo że zarówno glukoza, jak i fruktoza, zawierają podobny ładunek energetyczny, są przez organizm inaczej metabolizowane. Coraz więcej wskazuje na to, że to właśnie ten drugi cukier jest odpowiedzialny za epidemię otyłości. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca ograniczanie cukru do 25 g dziennie (ok. 6 łyżeczek). I choć może nam się wydawać, że to dużo, gdy przyjrzymy się zawartości węglowodanów w tym, co w ciągu dnia zjadamy, ta ilość może nas zaskoczyć. Szczególnie powinniśmy ograniczać słodzone napoje, słodycze i ciastka.

Sama fruktoza zawarta jest również w owocach. Czy mogą być one groźne? Autorzy uważają, że nie. Rośliny mają sporo wartościowych składników, jak błonnik, który sprawia, że cukier stopniowo trafia do krwiobiegu i jest lepiej rozkładany. Obawiać się możemy za to soków owocowych, w których błonnika szukać na próżno. 150 ml dziennie to maksymalna ilość, na jaką możemy sobie pozwolić, szacują eksperci.

Przeczytajcie też o tym, ile jest cukru w napojach i jogurtach.

Rada? Kupujmy świadomie i czytajmy etykiety!

Zobacz także

Zainteresują cię również:

Podatek cukrowy od 2021 r. Co to znaczy dla każdego z nas (i dla naszego zdrowia)?

Regeneracja wątroby – dieta, ile trwa. Co na wątrobę?

Słodycze powodują próchnicę? Niekoniecznie. Tłumaczymy, co tak naprawdę za to odpowiada

Cukier w napojach. GIS podaje, ile go jest w popularnych produktach i przestrzega przed nieprzemyślanymi zakupami

„Cukier to zguba i zło” alarmują eksperci z Czytamy Etykiety. Jak się przed nim ustrzec?

Czy owoce faktycznie tuczą?

Owocowa paranoja

Produkty, które naprawią skutki jedzenia fruktozy

Czy wiesz, czemu tyjesz?

Napoje – słodkie zło

Bąbelki i cukier? Byle nie razem

Wiecznie jesteś głodna? Sprawdź, jak łatwo sobie z tym poradzić

Martwi cię słaba przemiana materii? Oto, co może być przyczyną

Przepis na zakwas pszenny. Niezawodny i bardzo prosty!

Warstwowy pudding chia. Doskonale wpływa zarówno na ciało jak i umysł

Negatywnie wpływa na odporność, zaśluzowuje, zwiększa produkcję insuliny? Fakty i mity dotyczące nabiału

Ból brzucha, wzdęcia, uczucie pełności? To mogą być objawy nietolerancji laktozy

Masz insulinooporność? Sprawdź, jakie owoce możesz jeść, a jakich unikać

Detoksowa zupa miso z warzywami – Japończycy wiedzą co dobre. Spróbuj i ty!

Co i w jakiej ilości jeść, żeby nasz mózg lepiej funkcjonował? Psychodietetyk Michał Choroszyński wyjaśnia podstawy diety MIND

Kiszonki – prawdziwa bomba dobroczynnych składników. Sprawdź, co warto ukisić

6 produktów lepszych dla zdrowia kobiet niż superfoods

Jabłka w cieście naleśnikowym. Idealna propozycja na śniadanie

Jesz błonnik, ruszasz się i pijesz dużo wody, a mimo to cierpisz na zaparcia? Powody mogą być mniej oczywiste