HelloZdrowie

Alternatywa dla cukru – słodzik, stewia i inne zamienniki cukru

Poznaj zamienniki cukru. Zdjęcie: shutterstock

Cukier jest szkodliwy dla każdego, również dla osób aktywnych. Nie wyobrażasz sobie życia bez słodzenia? Dowiedz się, jakie istnieją zdrowe alternatywy cukru.

Znajdź alternatywę dla cukru

O wadach białego cukru słyszymy nie od dziś – jest wysoce kaloryczny (400 kcal/1000 g) i cechuje się bardzo wysokim indeksem glikemicznym. Oznacza to, że po jego spożyciu stężenie glukozy we krwi rośnie bardzo szybko, jednak równie gwałtownie spada, przyczyniając się do stanu hipoglikemii, który niesie ze sobą uczucie głodu. Ponadto jest związany z całym szeregiem jednostek chorobowych, do których należy między innymi  próchnica, otyłość i związana z nią cukrzyca czy choroby układu krążenia. Dlatego warto jest znać zdrowe alternatywy dla cukru i sięgnąć po nie, gdy szukamy słodkiego dodatku do ciasta czy do herbaty.

Czym zastąpić cukier?

  • Ksylitol – nazywany cukrem brzozowym, w smaku i wyglądzie jest bardzo zbliżony do białego cukru, ma natomiast zdecydowanie niższy indeks glikemiczny i kaloryczność (240 kcal/100 g). Uwaga! W zbyt dużych ilościach może być przyczyną biegunek lub niestrawności.
  • Erytrytol – należy do tej samej grupy co ksylitol, ale w przeciwieństwie do niego nie powoduje problemów w układzie pokarmowym. Dodatkowo jest 10-krotnie mniej kaloryczny, za to znacznie droższy.
  • Stewia – ma prawie 0 kalorii oraz bardzo niski indeks glikemiczny. Należy zwracać uwagę, żeby nie kupować jej w formie przetworzonej – najlepiej wybierać tę o brązowym lub zielonym zabarwieniu. Jest słodsza niż biały cukier, przez co bardziej wydajna. Ma jednak charakterystyczny posmak, do którego nie każdy jest w stanie przywyknąć.
  • Miód – z całą pewnością jest zdrowszym zamiennikiem cukru, jednak jest dość kaloryczny (ok. 315 kcal/100 g). Kupując miód skrystalizowany, mamy pewność, iż nie dodano do niego wody ani nie został on wcześniej przegrzany (pod wpływem wysokiej temperatury miód traci część swoich dobroczynnych właściwości). Nie kupujmy także miodu sztucznego – jest to mieszanka cukrów prostych, barwników i aromatów rozpuszczona w wodzie.
  • Cykoria – pochodzi z korzenia byliny. Ma bardzo niski indeks glikemiczny, zawiera również ważne witaminy z grupy B, błonnik i wiele niezbędnych minerałów, takich jak mangan, fosfor, potas, żelazo, magnez i wapń. Badania pokazują, że może zapobiegać zaparciom i pomagać w utrzymaniu zdrowej równowagi bakterii w okrężnicy.
  • Syrop klonowy –  jest tak naturalny i nieprzetworzony, jak to tylko możliwe. Zawiera dużo manganu, który jest niezbędny do produkcji energii, oraz cynk, który wspomaga zdrowie układu odpornościowego.
    Wady: jest bogaty w kalorie.

Alternatywy dla cukru – na co uważać?

Uważajmy także na cukier brązowy – bardzo często jest to zwykły biały cukier barwiony na przykład karmelem. Szukając zamienników dla cukru, warto sprawdzać ich kaloryczność, indeks glikemiczny i ewentualny długotrwały wpływ na zdrowie.

Zainteresują cię również:

Jak obchodzić się z miodem, by jak najdłużej zachował swoje właściwości?

„Ciąg może trwać tygodniami lub nawet miesiącami”. Psychodietetyk opisuje mechanizm działania… cukru

Podatek cukrowy od 2021 r. Co to znaczy dla każdego z nas (i dla naszego zdrowia)?

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Cukier uzależnia – objawy i sposoby walki z uzależnieniem

Apiterapia – co to jest i na jakie choroby może pomóc? Wyjaśnia naturopatka

Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?

Zamienniki cukru – sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka

Regeneracja wątroby – dieta, ile trwa. Co na wątrobę?

Nie możesz obejść się bez cukru? Wypróbuj jego zdrowsze zamienniki

Miód zdrowszy niż cukier? Odpowiedź może cię zaskoczyć

Jak pszczoły robią miód? Jak powstaje miód sztuczny i pitny

Cukier waniliowy – czy na pewno jest z wanilii?

Przepis na miód z mniszka lekarskiego. Naturalny, bez cukru i pyszny!

Pascha kokosowo-miodowa. Wielkanocny deser w zdrowym wydaniu

Aspartam – czego jeszcze o nim nie wiesz? O jego wadach i zaletach rozmawiamy z dietetyczką Zofią Suszką

Sztuczne słodziki wpływają na metabolizm bez względu na kalorie? To wyniki najnowszego badania. Mamy wypowiedź dietetyczki

Cukru nie znajdziesz tylko w cukierniczce. Jego źródłem jest wiele innych produktów spożywczych

Erytrytol – czy może zastąpić cukier? Czy jest bezpiecznym słodzikiem?

Co cukier robi z twoim mózgiem? Nie będziesz zadowolona

Poliole – naturalne słodziki. Co warto o nich wiedzieć?

Miód manuka – właściwości, zastosowanie, spożywanie

Dopada cię choroba? Skorzystaj ze sprawdzonych domowych sposobów na przeziębienie

„Cukier to zguba i zło” alarmują eksperci z Czytamy Etykiety. Jak się przed nim ustrzec?