Przejdź do treści

Zdrowa dieta dla małych organizmów

Zdrowa dieta dla małych organizmów
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Zdrowa dieta dla malucha to nie fizyka kwantowa. Wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad, by mieć pewność, że mały organizm otrzymuje wszystko, czego mu potrzeba – w odpowiedniej ilości. Rodzicom, którzy szukają inspiracji i fachowej wiedzy, pomoże także aplikacja BeFit. Klikasz i wiesz!

Zdrowa dieta dziecka: koniecznie śniadanie!

To potwierdzone naukowo: dzieci, które jedzą codziennie pożywne śniadanie, uczą się szybciej, mają więcej ciekawych pomysłów i lepszą kondycję fizyczną. Niby wszyscy wiemy, że zdrowa dieta zaczyna się od śniadania. A jednak badania pokazują, że aż 40–60 proc. polskich dzieci z klas 1–3 nie jada śniadania oraz nie bierze posiłku do szkoły. Efekt? Gorsza koncentracja, złe samopoczucie, brak energii. To od śniadania zależy, czy dziecko będzie mieć energię w ciągu dnia. Z czego powinien składać się ten najważniejszy posiłek? Z węglowodanów złożonych (których źródłem jest pełnoziarniste pieczywo i naturalne płatki zbożowe), białka (które znajdziesz w chudym mięsie, rybach, produktach mlecznych, jajkach i suchych strączkowych), niewielkiej ilości tłuszczu (oleje roślinne, masło) oraz owoców i/lub warzyw. Dobry przykład to jajecznica z pomidorami i pełnoziarniste pieczywo. Albo kanapki z twarożkiem i rzodkiewkami. Świetne będą też płatki zbożowe. Ale uwaga: gotowe płatki śniadaniowe dostarczają dużo cukru, którego nadmiar to zbędne kalorie i nic więcej. Zamiast nich wybierz naturalne płatki zbożowe i przygotuj owsiankę z owocami lub orzechami.

Zdrowa dieta dziecka: posiłki częste i kolorowe

Nauka w szkole czy przedszkolu to dla dziecka naprawdę ciężka praca. Dlatego nawet jeśli zjadło wartościowe pierwsze śniadanie, by nadal miało energię, po 3–4 godzinach powinno zjeść kolejny posiłek. Zdrowa dieta to przede wszystkim regularne posiłki! Zamiast „pustych kalorii” w postaci słodkiej bułki czy batona daj dziecku do szkoły owoce lub kanapkę z dodatkiem warzyw. Ciekawą alternatywą dla kanapek mogą być szaszłyki warzywno-serowe, czyli pokrojone w kostki kromki chleba, sera i warzyw podane w formie szaszłyków. Dzieci zazwyczaj bardzo chętnie jedzą też warzywa pokrojone w kostkę lub słupki: kolorowe papryki, ogórki, rzodkiewki, które są zapakowane w kolorowe pudełeczka. Pozwól dziecku zdecydować, jakie warzywa się w nich znajdą. Pomysł na obiad? Ryba! Bo dla młodego organizmu ma ona szczególną wartość. Obecne w rybach tłuszcze omega-3 zwiększą odporność organizmu oraz poprawią koncentrację i spowodują szybsze przyswajanie wiedzy. Zdrowa dieta dla dziecka powinna uwzględniać ryby nawet trzy razy w tygodniu.

Zdrowa dieta dziecka: deser bez cukru

Aplikacja BeFit pomaga pielęgnować zdrowe nawyki.

Zdrowa dieta dziecka powinna zawierać minimalne ilości cukru. Bo cukier wcale nie krzepi. Paradoksalnie jego duże spożycie powoduje obniżenie jego poziomu we krwi w wyniku działania insuliny. Skutki? Zaburzenia pamięci, spadek koncentracji i niestabilność emocjonalna. Ale które dziecko nie lubi słodkiego smaku? Nie musisz odmawiać dziecku deseru. Po prostu zastosuj zdrowsze zamienniki. Zamiast tradycyjnego batona – zaproponuj batonik muesli. Orzechy czy suszone owoce też sprawdzą się doskonale. A tort urodzinowy nie musi być pokryty warstwą bitej śmietany. Dzieci zazwyczaj nawet wolą tort na bazie galaretki i owoców.

Dzieci nie robią zakupów, nie przygotowują samodzielnie posiłków. Zdrowa dieta dla najmłodszych to zadanie dla rodziców. Ale jak świecić dziecku przykładem, skoro brakuje nam czasu na zdobywanie tej wiedzy? Pomocna będzie aplikacja BeFit, dzięki której poznasz najważniejsze zasady zdrowego żywienia. Aplikacja została opracowana we współpracy z dietetykiem, więc jest źródłem eksperckiej wiedzy o prawidłowym odżywianiu. Dzięki BeFit sprawdzisz kaloryczność i wartość odżywczą produktów spożywczych i dowiesz się, jakie są zdrowsze alternatywy poszczególnych posiłków. Na teoretycznej wiedzy się nie kończy. To także praktyczny trening zdrowych nawyków. Bohaterami aplikacji są owoce i warzywa – dbając o bohaterów, którzy na pewno przypadną do gustu dzieciom, równocześnie rozwijasz w sobie zdrowe przyzwyczajenia. Z takim pomocnikiem zdrowa dieta to także świetna zabawa dla całej rodziny!

Małgorzata Różańskadietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie.

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie, PNOS
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Trawienie, Verdin
Verdin Fix, Kompozycja 6 ziół z zieloną herbatą, 2 x 20 saszetek
15,90 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł
Trawienie
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
79,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Donieck, Ukraina 01.03.2022, schron bombowy

Rosja blokuje dostawy wody pitnej do miast. Zełenski: Zmarło dziecko

orkiszowy omlet

Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy

Śniadanie, które szkodzi

Parówki, dosładzane serki i inne, czyli czego nie podawać dziecku na śniadanie

Roczne dzieck śmieje się

Próchnica wczesnego dzieciństwa – jakie są przyczyny jej powstania i jak ją leczyć? Wyjaśnia stomatolog

Dziecko je posiłek przy stole i pije wodę ze szklanki

Co czuje dziecko, kiedy jest zmuszane do jedzenia? Wyjaśnia dietetyczka

Domowe żelki – przepis. Jak zrobić zdrowe żelki z soku?

Schemat żywienia niemowląt w 2020 roku. Rozszerzanie diety

BLW, czyli Bobas Lubi Wybór, to popularna ostatnio metoda rozszerzania diety, Emely/Getty Images

BLW, czyli dlaczego Bobas Lubi Wybór opowiada Ania Kozłowska, BLW Mama, terapeutka integracji sensorycznej

Kobieta stoi na dworze w grubym swetrze. W rękach trzyma kubek

Zimą też trzeba pić! Wodę oczywiście!

Metoda BLW (Baby Led Weaning), czyli samodzielne jedzenie przez niemowlęta

Metoda BLW (Baby Led Weaning), czyli samodzielne jedzenie przez niemowlęta

para w kuchni

Dieta na płodność. Dbaj o to, co jesz!

Podczas choroby apetyt nie dopisuje twoim maluchom? Podpowiadamy, czym najlepiej je karmić

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Witamina D – ładujemy baterie

Witamina D – ładujemy baterie

Gdy chce się pić

Gdy chce się pić

Problem wielkiej wagi

Problem wielkiej wagi

Sposób na niejadka

Sposób na niejadka

Krowiak podwinięty (olszówka) – grzyb jadalny czy trujący?

Rdest ptasi – właściwości lecznicze, zastosowanie w chorobach nerek i kosmetyce

Nie jesteś w stanie opanować się przed jedzeniem słodyczy? Oto kilka sposobów na ratowanie sytuacji

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Zdrowe chrupacze telewizyjne

Wieczór z filmami? Polecamy zdrowe przekąski do pochrupania

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Sezam – jak rośnie, właściwości zdrowotne, produkty, przepisy

×