Przejdź do treści

Sałatkowy dream team: pomidory i soja

Sałatkowy dream team: pomidory i soja
Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Pomidory same w sobie są zdrowe i nie jeść ich kilogramami w środku sezonu byłoby grzechem. A jeśli połączymy je z soją w pysznej sałatce, dodamy im mocy!

Pomidory oprócz soczystego smaku mają mnóstwo wartości odżywczych, zasługują na miejsce w czołówce najzdrowszych warzyw! Wzmacniają odporność, zawierają dużo antyoksydantów, w tym witaminę C, która chroni naszą skórę przed starzeniem się. Zawierają sporo potasu, dlatego regulują pracę układu nerwowego. Mają działanie moczopędne, dlatego poleca się je jeść w przypadku infekcji dróg moczowych. Są też niskokaloryczne. A to nie wszystko! Pomidory zawierają likopen, który jest przeciwutleniaczem. Zmniejsza ryzyko zawału serca i rozwoju nowotworów, w tym raka prostaty i szyjki macicy. Likopen usuwa z organizmu wolne rodniki, które są odpowiedzialne m.in. za rozwój chorób nowotworowych. Głównym źródłem likopenu są właśnie pomidory i przetwory pomidorowe.

Soja dostarcza pełnowartościowego białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin z grupy B i wielu składników mineralnych. Soja ze względu na swoje właściwości powinna znaleźć się nie tylko w diecie dla wegetarian. Obniża poziom złego cholesterolu, zmniejsza ryzyko zachorowania na miażdżycę i choroby serca, a dzięki zawartości izoflawonów zmniejsza ryzyko nowotworów. Naukowcy uwodnili, że spożywanie pomidorów z produktami zawierającymi soję gwarantuje jeszcze mocniejsze działanie przeciwnowotworowe. Dlatego właśnie połączymy pomidory i tofu!

Do sałatki dodajemy kaszę bulgur, która syci, ale nie obciąża żołądka. Kasza ta jest bogata w substancje wspomagające pracę serca, obniża poziom cukru we krwi oraz koi nerwy.

Papaja również znajdzie się w naszej propozycji sałatkowej. Owoc ten zawiera mnóstwo witamin i substancji korzystnie wpływających na nasze zdrowie. Dobrze wpływa na układ trawienny, wzmacnia odporność, chroni przed infekcjami i zapobiega powstawaniu stanów zapalnych.

Proponujemy przygotować sos na bazie tahini, bo świetnie smakuje z tofu i pomidorami. Poza tym jest jednym z najbogatszych źródeł wapnia i magnezu.

Do sałatki dodamy jeszcze musztardowiec i kolendrę, które wzbogacą jej smak.

Sałatka z pomidorami i tofu

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com 

Składniki:

– garść pomidorków koktajlowych (albo jeden średniej wielkości pomidor)
– 1/2 opakowania tofu
– 1/2 garści kaszy bulgur
– garść musztardowca
– 1/3 papai
– sól, pieprz do smaku
– łyżka sosu sojowego
– olej ryżowy
– parę listków świeżej kolendry
– 3/4 łyżeczki sezamu
– 1/2 łyżeczki kurkumy
– szczypta pieprzu cayenne
– łyżka soku z cytryny
– łyżka pasty tahini
– 1/2 ząbka czosnku
– lodowata woda

Przygotowanie:

Kaszę ugotuj według instrukcji na opakowaniu. Umyj musztardowiec i pokrój papaję. Tofu pokrój w kostkę i włóż do miski, dodaj kurkumę i pieprz cayenne, zalej dwiema łyżkami oleju i wrzuć na rozgrzaną patelnię. Podsmaż chwilę i dolej sos sojowy. Tofu poczernieje i może wyglądać, jakby się przypalało, ale to przez kolor sosu sojowego, smaż więc jeszcze przez chwilę, aż skórka zrobi się chrupiąca. Na koniec dodaj sezam. Zdejmij tofu z patelni. W małej miseczce umieść pastę tahini, czosnek przeciśnięty przez praskę, sok z cytryny. Wymieszaj dokładnie składniki i dolej tyle wody, aby sos stał się lejący, ale nie rzadki. W misce umieść pokrojoną papaję, tofu, pomidorki, kaszę, obsyp kolendrą i polej sosem z tahini. Jedz od razu.

 

Konsultacja dietetyczna: Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea”, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. Po więcej zdjęć sięgnijcie na www.masztalerz.tumblr.com

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Trawienie, Promocje
WIMIN Lepszy metabolizm, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Trawienie
Nasiona trybuły ogrodowej do samodzielnego wysiania, 1 g
2,00 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Trawienie, Beauty
Wimin Zestaw z lepszym metabolizmem, 30 saszetek
139,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie masz pomysłu na niedzielny obiad? Wypróbuj zupę pho w polskiej odmianie, która wzmocni organizm w śnieżnej, zimowej aurze

pizza z awokado

Domowa pizza z awokado. Zobacz przepis na to niskokaloryczne szaleństwo

Omlet na patelni, obok leżą pomidory i papryka

Omlet bez mąki z warzywami – świetny pomysł na śniadanie

Pasta z fasoli na patelni

Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

Detoksowa zupa miso z warzywami – Japończycy wiedzą co dobre. Spróbuj i ty!

Budyń z batatów. Wegański, bez cukru, ale słodki

Rozgrzewający krem z pieczonych batatów i papryki. Idealny na zimę

Przepis na szaszłyki z krewetkami. Sylwestrowa przekąska na piątkę!

Wegańskie przekąski na sylwestra. Pokochają je nawet nieweganie!

Świąteczny barszcz na szybko. Prosty i pyszny!

Pełnoziarnisty wieniec makowy. Pełen mikroelementów i witamin

Jadalne prezenty: ciasteczka owsiane od Śnieżynki

Jadalne prezenty: ciasteczka owsiane od Śnieżynki

Jadalne prezenty: gwiazdkowe muffiny czekoladowe

Jadalne prezenty: gwiazdkowe muffiny czekoladowe

pijąca kobieta

Przemarznięta? Te napoje zimą rozgrzeją twój organizm skuteczniej niż herbata i kawa

Buraczana bruschetta z serkiem migdałowym

Buraczana bruschetta z serkiem migdałowym. Smakuje bombowo!

Kiszone buraki. I moc jest z wami!

Tajska zupa rybna z łososiem. Alternatywa dla rosołu

Idealna przekąska na imprezę – orzeźwiające spring rollsy z krewetkami i pomelo

Ciastka

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi

Pudding jaglany z przyprawami korzennymi – dawka witamin na pogodowe zawirowania

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Muffiny

Muffiny gryczane z ricottą i czekoladą. Idealne dla osób z nietolerancją glutenu

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

×